W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku konstruktorzy silników spalinowych postanowili zrezygnować z łożysk tocznych do podpierania wału pędnego, a w ich miejsce zaczęto montować panewki. Taką decyzję podjęto ze względów na potrzebę zmniejszenia kosztów produkcji jednostek napędowych.
Od tamtej pory wały napędowe silników spalinowych podpierane są na panewkach, niestety rozwiązanie to nie jest do końca udane. Łożyska toczne dzięki praktycznie zerowemu czynnikowi tarcia pochłaniają o wiele mniej energii od panewek. Poza mniejszą konsumpcją energii, łożyska toczne zwiększały dłuższą żywotność samego wału pędnego. Jest to kolejny przykład, gdzie względy ekonomiczne biorą górę nad jakością. Wały pędne to jedne z droższych elementów silników spalinowych, to one przenoszą energię kinetyczną na koła pędne.
W motocyklach, na wałku pędnym, który jest częścią integralną wału napędowego i znajduje się na jego końcu. Wałek ten jest elementem, który wystaje z kartera silnika, i to na nim osadzona jest zębatka napędowa. Zębatka może być mocowana na klinie i zabezpieczona specjalnym pierścieniem. Zabezpieczenia te to nic innego jak pierścienie osadcze, mające na celu uniemożliwić zębatce na samoistne zsuwanie się z wałka pędnego. Do prawidłowego działania łożyska, z pewnością będą potrzebowały właściwego smarowania, dlatego też należy zadbać o smary jak najlepszej jakości, kiedy będziemy chcieli aby nasze łożyska działały jak najdłużej. W przypadku, branży spożywczej, możemy spotkać się z wymaganiami, które określają iż w urządzeniach, do produkcji żywności, nie mogą być używane smary toksyczne.
W przypadku, innych maszyn z pewnością bardzo dobrze sprawdzą się smary standardowe. Mogą również przydatne okazać się kleje Loctite, które wykorzystywane są bardzo szeroko w przemyśle. Dzięki nim będziemy mogli dokonać szybkiej naprawy niektórych podzespołów. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, kiedy w specjalistycznej maszynie pęka, nietypowa część, wówczas, kiedy nie mamy możliwości szybkiego dostarczenia nowego podzespołu, można go po prostu zakleić, i dalej wykorzystywać, do momentu, nieotrzymania nowej części. Z pewnością kleje Loctite, znajdą zastosowanie w zwykłych salonach naprawy samochodów, gdzie posłużą do klejenia plastików jak również wielu innych podzespołów naszego samochodu. Z pewnością niekorzystne będzie korzystanie z klejów słabej jakości, które mogą spowodować, szybki rozpad danej części maszyny. Jeżeli taka sytuacja będzie miała miejsce podczas pracy, może to wówczas prowadzić do uszkodzenia innych podzespołów.